Marko Kozjak bavi se digitalnom sljedivošću hrane, spašavanjem hrane i pametnom logistikom koja reducira CO2. Sve ovo radi pod brendom VeeMee koji ima digitalnu platformu putem koje okuplja obiteljska poljoprivredna gospodarstva. Cilj svega je povećanje i poboljšanje poljoprivrednog tržišta u zemlji. Time bi se ojačala konkurentnost prehrambenih proizvoda koji su uzgojeni upravo na tim OPG-ovima. Istovremeno radi na vidljivosti domaćih OPG-ovaca kako bi njihovi proizvodi bili dostupni većem broju ljudi. Jedan od načina je i odlična suradnja s Mihaelom Kvorkom i njegovim brendom Iris Records koji se bavi umjetničkim stvaralaštvom i marketingom.
“Suradnja s Mihaelom nam je bila odlična. Dugo vremena se znamo tako da nije bilo teško iskomunicirati u kojem smjeru mi želimo ići s proizvodom, a da to Mihael ne realizira na “platno” u kratkome roku. Imamo dosta pozitivnih komentara na reklame, ali i na proizvode i drago nam je da možemo ponuditi široku paletu zdravih proizvoda po pristupačnim cijenama. Naime koliko sam imao priliku pričati s ljudima svi u zadnje vrijeme više naginju vege kuhinji.”
Suradnje od velikih važnosti
Da je vidljivost proizvođača važna jasno im je bilo od samih početaka i nakon pet godina rezultati su fantastični.
“Tvrtka VeeMee krenula je s načelom Vi – MI – Vito/Mihael da naši klinci znaju što jedu. U početku možda utopistička misao, nakon pet godina 25.000 t hrane na tržištu. Cilj nam je od početka uvezati Food Cycle – zaokružiti priču od početka do kraja (sljedivost, food waste, CO2e). Samim time prvi smo krenuli s marketingom na društvenim mrežama, 365 dana u godini direktno reklamirajući naše i EU proizvođače hrane – transparentnost prije svega. Uz navedeno krenuli smo u organiziranu proizvodnju Microgreensa i plasmana cijelog Eko Vege asortimana po pristupačnim cijenama. Dokaz da se može organizirati, proizvoditi i plasirati, a na kraju i dugoročno postati samoodrživi.”
Sljedivost hrane u Hrvatskoj
Po zakonu sva hrana plasirana na tržištu mora sadržavati sljedivost hrane – deklaraciju. Oblik deklaracije koji VeeMee radi je u digitalnom obliku i prati put „od polja do stola“. U prijevodu, jedinim klikom možemo doći do proizvođača hrane bez obzira radi li se o Grčkoj, Španjolskoj ili Hrvatskom proizvođaču.
“Trenutno na godišnjoj bazi cirkulira 25.000 t hrane koja ima PID tj. identitet proizvođača. Ako gledamo VeeMee digitalnu sljedivost hrane, nažalost imamo veću trakciju na uvoznim robama. Smatramo da trend se mijenja, a samim time i veći broj proizvođača hrane u Hrvatskoj se javlja kako bi osigurala dodatnu sljedivost za potrošača.”
Čak 70 % povrata hrane iz trgovačkih centara vraća se zbog logističkih problema (EU pal, standardizacija pakiranja, oštećena ambalaže, deklaracija i dr.), dok je 30 % problem kvalitete.
“Moram napomenuti da je navedena statistika bazirana na 12 EU zemalja (prema Hrvatskoj) i 32 klijenta prema centralnom lageru trgovačkog centra. Zanimljivo je da se naša tvrtka ne bazira na rastu pojedinog klijenta, već u širenju prema novim klijentima. Za primjer bi naveo klijente iz Španjolske s kojima nakon četiri godine imamo pad prihoda, a samim time dokazujemo da posao koji obavljamo utječe na razvoj i smanjenje pogrešaka prilikom isporuke. Ovim putem ne smo da spašavamo hranu već je kontinuiranim radom i preveniramo – dugoročni efekt.”
U blagdanskom smo razdoblju, trošit će se i kupovati i time neminovno i mnogo hrane bacati, što u konačnici ima loše utjecaje na naš okoliš. Marko ima savjete kako to spriječiti na dnevnoj bazi.
“Organizirana kupovina, dobra procjena i poznavanje samog sebe i svojih ukućana. Kako bi Mike Tyson rekao “…potrebna je disciplina!”. Budući da nitko nije savršen, višak se uvijek može podijeliti s obitelji ili prijateljima. Utjecaj na okoliš će svakako biti, manjom konzumacijom dolazimo do manje proizvodnje te samim time utječemo na okoliš. Nažalost ovo je proces za koji su potrebne godine i pravovremena edukacija – “od malih nogu”.”