Marin Balaić vlasnik je Mit dizajn studija koji se bavi vizualnim komunikacijama. Kako je to prilično multidisciplinarna kategorija koja obuhvaća grafički dizajn, fotografiju, ilustraciju, oglašavanje, branding, art-direkciju, post-produkciju, mogli bismo nabrajati u nedogled. Prvu ideju o tvrtki dobio je s 13 godina, u valu osnivanja tvrtki nakon osamostaljenja Hrvatske. Danas je u svom poslu uspješan.
“Još čuvam prvu vizitku, koju sam dizajnirao onda, za svoj budući biznis. Naravno, trebalo je puno godina i puno iskustva kako bih uopće bio sposoban poduzeti prve korake u tom smjeru. No, s odmakom od 30-ak godina, mislim da sam imao sreće što sam tako rano pronašao fokus koji mi je pomogao usmjeriti energiju prema cilju. Mit dizajn studio, koji trenutno vodim, kombinacija je brojnih utjecaja vrlo talentiranih ljudi. Posebno mi je drago jer smo bili mini inkubator iz kojeg je poteklo nekoliko vrlo uspješnih osječkih tvrtki čiji su osnivači svoja prva iskustva stekli s nama.”
Dizajn kao most između umjetnosti i poduzetništva
Marin smatra kako postoji bitna razlika između dizajna i umjetnosti i kako ga možemo gledati kao sponu koja spaja dva naoko odvojena svijeta – umjetnost i poduzetništvo.
“Za poduzetništvo je potrebna ideja i mehanizam koji će tu ideju učiniti profitabilnom kroz transformaciju u proizvod ili uslugu. Umjetnost počiva na idejama, vrlo često hrabrim, izazovnim idejama. Dizajn koristi sve elemente likovne umjetnosti i primjenjuje ih na specifičan način. Tako stvara dodanu vrijednost i zapravo je odličan most između umjetnosti i poduzetništva. Najbolje od oba svijeta.”
Svijet poduzetništva nije uvijek jednostavan i neke točke tu se itekako nameću kao ključne za uspjeh. Jedna od njih su i suradnje s drugim poduzetnicima.
“Suradnje smatram apsolutno ključnim dijelom razvoja u vlastitoj karijeri. Drugi ljudi donose druge perspektive, stavove, ideje. Često je priličan izazov držati otvoren um pogotovo ako je riječ o kritici. No, suočavanje s oprečnim stavovima odlična je vježba za kontroliranje ega, za osobni rast te za razvijanje ideja u smjerovima koje kao autor možda ne biste nužno istražili. Također, suočeni s pitanjima, morat ćete se potruditi razviti konkretne argumente u korist brojnih odluka koje ste donijeli tijekom razvoja. To će samo osnažiti ideju. Ako pritom shvatite da argumenata nemate, onda je i to sjajan znak da je nužno raditi dalje.”
Izazovi poduzetništva
Jedna od glavnih prednosti ovoga posla je kontinuirana raznolikost izazova. Premda su ponekad slični, gotovo da ne postoje dva ista projekta, a to sprječava monotoniju i mentalno zasićenje.
“Trenutno me budnim drži projekt vizualnog identiteta za američku tvrtku koja će po svemu sudeći revolucionizirati transplantaciju organa. Paralelno s tim kontinuirano vodim još par projekata za tržišno oglašavanje nekih vrlo velikih i manjih hrvatskih tvrtki, a čim uhvatim vremena okrenem se najdražem Lega-lega brendu kojeg guramo polako naprijed već 15 godina. Svaki novi projekt dolazi s puno potencijala i osjećajem kako je sve moguće. Neki od njih, zahvaljujući klijentima koji imaju povjerenja, postanu zaista odlična iskustva i pretvore se u dugotrajne suradnje.”
Širenje tržišta
Marina već neko vrijeme progoni nepotpuno formulirani plan za širenje fokusa s hrvatskog na tržište EU.
“Imamo vrlo specifična znanja i kompetencije koje bi bilo pametno ponuditi na veća tržišta unutar EU, no rijeka tekućih projekata uvijek je prioritet te se s ovim izazovom nisam uhvatio u koštac pošteno. Vjerojatno je to samo simptom koji ukazuje na potrebu za pažljivijom raspodjelom vremena, no kome danas ne iscuri nešto vremena kroz prste dok ne gleda?”
Kada govorimo o planovima Marin Balaić se trudi ne čvrsto definirati planove nego ostaviti prostora za spontanost i vrlo česte prilagodbe, koje su nužne.
“Generalni plan je stvoriti što je moguće više prostora i situacija za uživanje u samom procesu stvaranja, naravno u kontekstu potrebe klijenta. Uz to, moj temeljni plan ostao je identičan zadnjih 20 godina. Stvarati uvjete za dobar život, okružiti se ljudima koji pozitivno utječu na svoje okruženje i zajedno uživati u poslu koji volimo.”